dinsdag 4 maart 2014

Terugblik 1ste jaar HRM

Als ik terug kijk naar het afgelopen jaar  kan ik zeggen dat ik de juiste keuze heb gemaakt om voor de opleiding HRM te kiezen.  Ik ben getrouwd en een moeder van een zoontje van 2 jaar. Dat waren voor mij de belangrijkste motivatieredenen om voor hen een betere toekomst te geven. En ik vond dat een opleiding mij daar een stap dichterbij kon brengen.

In het verleden heb ik de opleiding Stewardess op het MBO afgerond. Tijdens de studie vond ik het prettig om met mensen in contact te komen en om mensen te helpen. Toch wou ik graag verder studeren maar dan nu meer richting te zakelijke kant. Hierdoor heb ik de opleiding smallbussines and retail management gevolgd. Achteraf gezien heb ik veel geleerd ervan,  maar wat me vooral was bij gebleven was dat het toch niet de juiste opleiding voor mij was. Ik ben van nature iemand die  graag mensen wilt helpen  en ik merkte gaande dat jaar dat het toch  niet bij mij paste. Deze bleek echter te zakelijk te zijn voor mij, ik miste het contact met mensen. Hierdoor ben ik verder gaan kijken naar een andere studie die bij mij zou passen. Daarom gekozen HRM op Fontys omdat hier de nadruk ligt op de mensen binnen een organisatie in plaats van alleen op de organisatie. Dus na overleggen met mijn familie heb ik besloten om toch verder te gaan en nog een opleiding te proberen.  Zodoende ben ik begonnen aan een nieuwe opleiding namelijk HRM.

Aan het begin van de opleiding was ik bang voor het leeftijdsverschil, ik ben namelijk al 25 jaar en een groot gedeelte van mijn groep zou zeker een stuk jonger zijn. Ik dacht dat ik me moeilijk zou kunnen aanpassen aan de groep omdat al een stuk verder ben in mijn leven. Gelukkig merkte ik al gauw dat het niet zo het geval was. Ik kon al vanaf het begin goed op schieten met mijn klas en ik heb hele leuke en interessante mensen leren kennen die ik waardeer en respecteer. 

Nog een angst wat ik had was of ik de studie goed zou kunnen combineren met het huishouden en het moederschap, gezien het bij mijn vorige opleiding niet geweldig was gegaan. Wat ik er nu van merk is dat het prima te combineren valt. Het is zeker niet makkelijk en ik moest veel aanpassingen in leer- en werkstrategie doen, maar ik zie ik nu wel profijt van. Ook het feit dat mijn familie mij steunt gaf me extra motivatie om harder te werken en het uiterste van mijzelf te eisen. De opleiding zelf  begon ook steeds leuker te vinden , de thema's die tot nu toe behandeld zijn vind ik interessant en leerzaam. 

Wat ik persoonlijk heb gemerkt is dat ik zelf als persoon ben gegroeid. Niet alleen op school maar ook in mijn privéleven  zit  ik beter in mijn vel, waardoor ik een betere balans tussen  privé en school heb gekregen. Ook heb ik geleerd dat ik veel meer kan dan ik denk en dat het goed is om  fouten te maken want daar leer je van. Keuzes die je hebt gemaakt maken je tot de persoon die je nu bent en ook de persoon die je wilt worden.  Dat zijn lessen die ik op school en in privé heb geleerd en dat zijn ervaringen die ik altijd meeneem voor rest van mijn leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten